Ikke tømt etter planen?

Tomming.jpg - Klikk for stort bilde Har du ikke fått tømt avfall på tømmedag angitt i kalender? Da ber vi deg kontakte oss dagen etter på tlf 62 54 37 00 kl. 08-15 (evt. send e-post til post@sirkula.no) og gi oss navnet ditt, adresse og hva som ikke er tømt.

La beholderne stå framme til de tømmes. Blir dunken full, kan du bruke en ekstrasekk som knytes igjen og merkes godt med hva som er i, og som settes fram ved neste tømming av den aktuelle avfallstypen.

Vi beklager at noen opplever forsinkelser nå i innkjøringsperioden med ny renovatør, men håper du kan ha litt ekstra tålmodighet med dem som skal gjøre seg kjent med jobb og hvor beholdere er plassert på små og store gårdsplasser og veger hos ca. 41 000 husstander. 

Det er også viktig at du melder inn manglende tømming, slik at vi kan ta det opp med renovatør og få rettet det opp.

Stor pågang på telefon og e-post

Vi har periodevis stor pågang på telefonen om dagen. Blir ventetiden lang, forsøk opp igjen senere eller meld fra på e-post post@sirkula.no (husk å skrive navn, adresse og hva som ikke er tømt). Du må også regne noen dager før du får svar på e-post pga. stor pågang om dagen.

Status 16. januar etter 2 uker med ny henteordning, er at det er registrert ca. 800 manglende tømminger som ikke er hentet av totalt ca. 48.400 tømminger (ca. 1,7%). Renovatør har satt inn flere ressurser for å få hentet inn avvikene.

Hvor finner jeg nye tømmedagen min?

Se tømmekalenderen hvor du også kan skrive ut en liste med dine tømmedager. Ønsker du tilsendt en egen papirkalender, sender du navnet og adressen din til post@sirkula.no

Hvor lang tid tar det fra en melder inn manglede tømming til det tømmes?

Det kan nå i januar og februar ta flere dager. La beholder stå framme til det er tømt. Har du meldt fra om manglende tømming en gang, har vi registert det og jobber på spreng for å utbedre det. Er beholder full, kan du sette ut en ekstra sekk ved neste tømming av den aktuelle avfallstypen. Knyt sekk godt igjen, og merk den med hva som er i. Plasser beholdere/sekk slik at de ikke er til hinder for evt. snøbrøyting/strøbil.   

Hvordan skal beholdere/sekk settes fram?

Beholderne settes klar for tømming som tidligere. Sett de klar kvelden før. I Stange, Løten og Hamar kommune skal beholdere/plastsekk plasseres på et plant underlag maksimum 3 meter gangavstand fra offentlig veg. I Ringsaker skal beholdere/plastsekk plasseres på et plant underlag maksimum 30 meter gangavstand fra kjørbar veg. Se også renovasjonsforskriften (PDF, 35 kB) hvor dette står.

Omlegging av ruter gjør at enkelte veger er delt i to tømmedager hvor ene siden av vegen tømmes på annet tidspunkt enn andre siden. La beholder stå der du har plassert den tidligere, og ikke flytt den over på andre siden av vegen.

Nå som det er vinter og glatt, husk å måke og strø godt både rundt beholdere og tilførselsveger så renovatørene kommer til å får gjort jobben sin uten noen fare for liv og helse.

Har du sekk/beholdere gjemt i f. eks. garasjer, uthus, boder, trill de fram så renovatør finner dem. Står beholderne bortgjemt og lite synlig bak bygninger o.l. er det fint om du kan hjelpe renovatørene med å sette de synlig til tømmedag. Det gjelder spesielt der renovatør kan lure på om du deler beholder med andre, slik at de ikke blir i tvil første gang de besøker deg. 

Sett også dunk klar for tømming med håndtak ut mot vegen/gårdsplass. Da bidrar du til å gjøre arbeidet til en renovatør som tømme mellom 300 og 1000 beholdere per dag så mye enklere, så tusen takk til alle som gjør den vesle jobben før tømming!  

Hvorfor har Sirkula skiftet renovatør?

Hias, nå Sirkula, har siden starten for ca. 20 år siden kjøpt tjenesten med å hente avfall hjemme hos husstandene. Det legges ut på anbud ca. hvert 7 år siden vi er offentlige. Samme selskap har vunnet anbudsrundene inntil nå siste gang, hvor et nytt selskap, RenoNorden hadde det beste anbudet.  De ble valgt ut fra både beskrevet utførelse på jobben og pris.

RenoNorden ble etablert i Norge for 16 år siden, og henter i dag avfall for ca en tredjedel av Norges innbyggere, deriblant Gjøvik. Sirkula har som tidligere krav om at de som henter avfall for oss skal utføre jobben i forhold til norsk regelverk i arbeidslivet, både i forhold til f. eks tariff og arbeidstidsbestemmelser.

 

Jeg får ikke kontakt med renovatøren. Hva gjør jeg?

Har du klage på tømming eller jobben som utføres, skal du som tidligere ta det med oss i Sirkula og ikke direkte med renovatøren. Sirkula kontakter du på tlf 62 54 37 00 eller e-post post@sirkula.no

Sirkula har krav om at renovatørene skal kunne gjøre seg forstått på norsk i løpet av 9 måneder. Her kan du for øvrig lese litt om hvilke krav det er til f. eks språk, kjønn, alder, nasjonal opprinnelse ved ansettelse i Norge.  

 

Hva gjør jeg når beholder ikke er satt på plass? 

Beholderene skal settes på plass etter tømming, så fint om du ringer oss på tlf 62 54 37 00 (evt. sender e-post med full beskrivelse av adresse, navn og dato) når dette skjer så skal vi ta det videre med renovatør. Hendelser som at dunk velter eller sekker blåser pga vind får ikke vi gjort noe annet med enn å klage til værgudene.

 

Hva gjør jeg hvis dunken blir full?

Siden det har blitt nye tømmedager og ruter fra 2017, kan du i januar og februar få hentet avfallet tidligere eller senere enn normal tidsperiode.

Får du hentet det senere enn normal tidsperiode, og dunken blir full, kan du ved første tømming av en avfallstype i 2017 sette ut en ekstra avfallssekk (to sekker for restavfall siden julepapir skal i restavfall).

Knyt sekken godt igjen og merk den tydelig med hva slags avfall som er i, enten PAPIR, MAT, REST eller GLASS.

Blir det fullt før første tømming etter jul, kan du sette ut en godt merket og knytet ekstrasekk. - Klikk for stort bildeBlir det fullt før første tømming etter jul, kan du sette ut en godt merket og knytet ekstrasekk.

 

Du kan sette fram flere sekker med plastemballasje ved alle tømminger av plast.

Alle kan levere en ekstra sekk med julepapir sammen med restavfallet.

Det er viktig at avfallssekken inneholder kun den avfallssorten som den er merket med. Sekken settes ved siden av beholderne når du har tømming av den aktuelle avfallstypen.

Denne ordningen gjelder som sagt kun ved årets første tømming av hver avfallstype.

Har du fulle beholdere senere, ta kontakt med oss (tlf. 62 54 37 00, post@sirkula.no)  for eventuelt bytte av beholderstørrelse.

Fra 2017 kjører de nye, gule renovasjonsbilene på ditt matavfall og restpromp i stedet for millioner av år gammel olje laget ute i Nordsjøen.

  • {{sprak.SprakNavn}} {{sprak.SprakNavn}}
{{sprakVariabler[s.stegnavn] }}
Krever innlogging: {{skjemainfo.SkjemaNavn}}
  • {{sprakVariabler[innlogging.InnloggingsTekst]}}

{{sprakVariabler["LoggInnEpost"]}}
*Feil brukernavn eller passord. Vennligst prøv igjen.
*Brukernavn kan ikke være tom
*Passord kan ikke være tom

{{sprakVariabler["GlemtPassordTekst"]}}

*Epostadressen er ikke registrert

Du vil straks motta en e-post med kode. Trykk på lenken i e-posten for å gå videre i prosessen

{{sprakVariabler["NullstillPassordTekst"]}}

Du vil snart motta en e-post med informasjon om aktivering av brukerkontoen din. Trykk på lenken i e-posten for å gå videre i prosessen

Kontoen din er nå aktivert, trykk på knappen under for å gå videre.

Aktiveringslenken du har trykket på er ikke lengre gyldig

  • {{sprak.SprakNavn}} {{sprak.SprakNavn}}
   

Skriftstørrelse

a - a - a

Kontaktinformasjon

Sirkula IKS
Postboks 3
2301 Hamar
Telefon
: 62 54 37 00

Org.nr.
: NO 916 923 082
Åpningstid
: 08-15 (sentralbord)

Søk